Catalunya aixeca el teló
22a. EDICIÓ: Temporada Teatral 2023-2024
Una gala marcada per l’humor
Després de 21 anys, la Gala Catalunya Aixeca el Teló és un acte que s’ha consolidat i marca l’inici de la temporada teatral, reuneix a representants del Govern català i de la ciutat de Barcelona i de totes les institucions culturals i la seva retransmissió per TV3 dona màxima visibilitat al sector. Aquest any hem volgut que sigui un homenatge a la comèdia, a l’humor del teatre, al teatre amb humor.
Al llarg de la seva trajectòria, la gala s’ha celebrat al Teatre Victòria, al Teatre Nacional de Catalunya i al Gran Teatre del Liceu, entre altres espais, i des de l’any passat ADETCA va renovar el conveni amb el Gran Teatre del Liceu per fer-la fins el 2024.
Entenem la gala, no només com una festa, sinó com un espai de promoció de les arts i de la cultura.
El repte com cada edició és aconseguir motivar al públic per participar en l’oferta d’arts escèniques de Catalunya i que l’acte resulti atractiu tant pel públic assistent al teatre com pels espectadors que segueixen la gala per TV3. I alhora que l’acte representi la pluralitat que existeix dintre dels sector de les arts escèniques, i que permeti que els diferents agents, disciplines i sensibilitats se sentin representades.
Si l’any passat el fil conductor era la banda sonora d’ADETCA, i anava de musicals, aquest any hem volgut fer un homenatge a l’humor, a la comèdia:
- amb fragments d’espectacles de petit, mitjà i gran format (des de monòlegs fins a grans produccions)
- totes les disciplines del teatre hi ha estat presents (circ, clown, titelles, dansa, etc.)
- la col·laboració d’intèrprets històrics i també emergents, continuant amb la idea, de la importància de la fer conviure generacions de talents al teatre.
- per a tots els públics
Reivindicar l’art de fer riure
L’humor, una eina poderosa per fer riure, però també per reflexionar, denunciar, criticar i, fins i tot, per superar els tràngols de la vida. I també, és clar, per apropar cada vegada més gent al teatre. Hem volgut “reivindicar i celebrar l’art de fer riure com una cosa útil i necessària per a la vida, i que a més és molt complicat d’aconseguir”, assegurava Roger Julià, fundador de la companyia Rhum&Cia i director artístic de la gala. I es va fer reivindicant la comèdia introduint el concepte humorístic a totes les disciplines: el teatre de text i de gest, el musical, la rapsòdia poètica, el circ i l’espectacle de pallassos, la dansa, l’òpera… “Fer riure no significa només entretenir; també significa donar vida, com vam experimentar a la pandèmia, i pot ser revolucionari. De fet, amb l’humor pot parlar amb llibertat de qualsevol cosa”, afegia.
ÀNIMA DE COMEDIANT. De l’humor i tots els seus vessants també en sap molt qui va ser el presentador de la gala, l’Oriol Pla, que ha estat definit com un actor amb ànima de ‘clown’. Una definició que li ve de família, ja que és fill del Quimet Pla, cofundador de Comediants, i Núria Solina, membre de Picatrons, clown i violinista. Aquesta herència l’ha sabut fer créixer al llarg d’una carrera ja plena d’actuacions a obres de teatre, sèries i pel•lícules. “És un actor global, que pot fer de tot, i que a més porta a dins l’essència de l’antic comediant, de carretera, de fer tots els papers de l’auca en una producció”, comenta Julià, que avançava que la gala presentaria la cartellera d’aquesta temporada i realçaria els grans noms de l’escena catalana, però també “fer un homenatge al còmic del qual no saps el nom, però t’ha fet riure moltes vegades”
El fil conductor de la gala, d’una hora de duració, no deixava de ser inquietant, malgrat que es mogués en el terreny de la ciència-ficció: es partia de la prohibició de l’humor i la comèdia perquè d’ells neixen la intel•ligència, la ironia, la felicitat, la rebel•lia i el sentit crític. Per això, la policia detenia a qualsevol còmic que s’atrevia a fer riure de manera clandestina i els van portar a tots i totes a una mateixa presó, al Liceu. “I alguna cosa va passar a l’inici de la gala, desencadenant una lluita entre llum i foscor, entre l’humor i la censura”, revelava el director artístic de la gala uns dies abans de l’espectacle.
A L’ESCENARI. Per l’escenari van desfilar, sota la batuta de l’Oriol Pla, companyies com Campi Qui Pugui; que porta les seves obres de teatre infantil per tota Europa; Rhum&Cia, amb el mateix Roger Julià i el clown Piero Steiner; el còmic Marcel Tomàs; l’actor Jordi Vidal i el músic Jordi Cornudella per interpretar una cançó feta per a l’ocasió; o els actors de The Producers, el musical de Mel Brooks que aquesta temporada arriba a Barcelona de la mà d’Àngel Llàcer. Com a novetats, va tenir lloc un show d’improvisació a càrrec d’Impro Barcelona. I tot acompanyat de la música en directe de la mà d’una banda molt especial. Catalunya Aixeca el Teló aquest any volia fer riure, perquè el somriure, o fins i tot, la riallada, són elements que haurien d’estar presents sempre en el nostre dia a dia. El teatre pot actuar com a desencadenant, com a catarsi o aprenentatge, però després és cosa de cadascú fer que l’humor sigui sempre present. Quan les coses van bé, i també quan no van tan bé, quan necessitem mirar-nos a nosaltres mateixos i treure ferro a uns problemes que a vegades no són tan grans com semblen. I quan sí que ho són, riure ens ajuda a tirar endavant.
La menció honorífica a Joan Pera
Des del 2018 a cada Gala Catalunya Aixeca el Teló s’han lliurat les mencions honorífiques que es van crear amb la finalitat de fer un reconeixement a persones i/o entitats rellevants de les arts escèniques.
El reconeixement s’atorga de forma directa a partir de les nominacions fetes per ADETCA. Enguany la menció honorífica estava molt relacionada amb el fil conductor de la gala: l’humor, i es va entregar a Joan Pera.
L’escenografia
Si la Gala Catalunya Aixeca el Teló mostra la unió del sector de les arts escèniques, l’escenografia d’enguany, formada per més de 100 làmpades que van ocupar el prosceni creant un espai oníric de llum i foscor, ho refermava encara més ja que va ser possible gràcies a la col·laboració dels teatres i productores d’ADETCA i del Teatre Nacional de Catalunya.
Fitxa artística
- DIRECCIÓ ARTÍSTICA: ROGER JULIÀ
- ADJUNTA A LA DIRECCIÓ: NESA VIDAURRÁZAGA
- GUIÓ: ADRIÀ CUATRECASES
- PRESENTADOR: ORIOL PLA
- BANDA MÚSICAL: MARCEL TOMÀS / CASCAI TEATRE I GIRONA JAZZ PROJECT
- MÚSICS: Adrià Bauzó, Xavier Molina, Raül Gallego, Albert Clapés, Pablo Martín, Jordi Casas, Raül Pérez, Aleix Cansell i Tomàs Pujol
- ASSESSOR CANÇÓ MAKE’EM LAUGH: JOAN VIVES
- DISSENY D’ESCENOGRAFIA: XAVIER ERRA
- DISSENY DE LLUMS: Joan Teixidó “Teixi “
- DISSENY DE SO I SUPORT QLAB: RAI SEGURA
- COREOGRAFIES I MOVIMENTS: MARTA TOMASA
- VESTUARI I CARACTERITZACIÓ: GABRIELA MAFFEI
- REGIDORIA GALA: EUGENI URRETA I TERESA NAVARRO
- FOTOGRAFIA: SERGI PANIZO
- PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL: MINORIA ABSOLUTA
- GRAFISME: PAU DOZ
- SPONSORING: ESTHER MORA
- AJUDANTS DE PRODUCCIÓ: CRISTINA ARAGAY I CRISTINA FERRER
- COMUNICACIÓ I PROTOCOL: COMÈDIA
- COORDINACIÓ I GESTIÓ: TXELL REMOLINS I MARTA SORO
- AJUDANT DE COORDINACIÓ: AIDA MORÉ
- PRODUCCIÓ EXECUTIVA: ANEXA
- ORGANITZA: ADETCA
- ARTISTES DELS VÍDEOS: TORTELL POLTRONA, IRENE MINOVAS, SANDRA MONCUSÍ, PAU SANXES, BORJA ESCALONA, JOAN MORILLAS, JORDI MUNTADA GÓMEZ, DIANA PLA, NÚRIA SOLINA, QUIMET PLA, ELÍAS TORRECILLAS, MERITXELL HUERTAS, JORDI SORIANO, JUDIT MARTIN, TONI ALBÀ, BEA CASTELLÓ,MIREIA SCATTI, GLORIAS CABARETERAS, MALCOLM MCCARTHY, LLOLL BERTRAN, BERTO ROMERO, CARLES SANS, EVA CARTAÑÀ, DAVID VERDAGUER, EMMA VILARASAU, MARIA GARRIDO, RAI BORRELL.
- ARTISTES DE LA GALA: FERRAN AIXALÀ, XAVI DUCH, MARC GÓMEZ, ANNA HEREBIA, JORDI COLL, MIREIA MORERA, SONIA SERRA, GUILLEM FOLE, JOSEP PEDRALS, PIERO STEINER, MIREIA SCATTI,CIA THE PRODUCERS (ÀNGEL LLÀCER, MIREIA PORTAS, BITTOR FERNÁNDEZ), CIA IMPRO BARCELONA, CIA CAMPI QUI PUGUI, FEL FAIXEDAS, CARLES XURIGUERA, JOAN FONT, PEPA PLANA, LAURA AUBERT, JOAN PERA, JORDI VIDAL, JORDI CORNUDELLA.
- AGRAÏMENTS: SALA AQUAREL·LA, EPOCA BARCELONA, FOCUS, TEATRE NACIONAL DE CATALUNYA, DAMM, COCA-COLA, COLL VERD, ZANUY, FRIT RAVICH, FERRÉ I CATASÚS, FEDERACIÓ CATALANA DOP – IGP