55.583 espectadors d’arreu de Catalunya han participat a la primera edició del “Cap Butaca Buida”, la campanya impulsada per l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), Time Out i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb el suport de la Generalitat de Catalunya en el marc del Pla d’Impuls del Teatre, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona i la col·laboració de Teatres Públics i la FAC (Federació d’Ateneus de Catalunya.)
En total, 55.583 espectadors han omplert les platees dels 145 espais escènics, entre teatres públics, privats i ateneus d’arreu de Catalunya adherits a la proposta en un sol dissabte. Aquesta xifra significa un rècord absolut d’ocupació a Catalunya, un vertader èxit, que marca l’inici d’un repte cultural per superar-se any rere any; “estem davant del naixement de la Diada Nacional del Teatre, un dia d’orgull col·lectiu i amor per la cultura que ha vingut per quedar-se”, explica Isabel Vidal, presidenta d’Adetca.
“Cap Butaca Buida” ha aconseguit reunir 46.820 espectadors a Barcelona, 2886 a Girona, 1521 a Lleida i 4356 a les comarques de Tarragona.
Barcelona ha concentrat la major part d’equipaments escènics adherits al “Cap Butaca Buida” amb un total de 107. Tarragona ha posat a disposició del públic 14 sales diferents, Girona n’ha aportat 13 i les terres de Lleida, 11.
A les comarques de Girona s’han fet funcions a la capital, també a Besalú, Palafrugell, Salt, Lladó, Roses, Torroella de Montgrí, Sant Joan les Fonts, Cassà de la Selva, Banyoles i Sant Joan de les Abadesses. A Lleida les sales compromeses amb el projecte han programat espectacles a La Seu d’Urgell, Balaguer, Arbeca, Artesa de Segre, Tremp, Alcarràs, Alpicat, Lleida, Solsona i Tàrrega. Tarragona ha viscut el “Cap Butaca Buida” a Valls, Reus, Tortosa, El Vendrell, Barberà de la Conca, l’Espluga de Francolí, Amposta, Falset, Altafulla, El Catllar, El Morell, Tarragona i Vila-seca.
I al Barcelonès, a banda de a la capital, hi ha hagut funcions als municipis de Santa Coloma de Gramenet, Badalona i l’Hospitalet de Llobregat. Del Vallès occidental s’hi ha sumat Castellar del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Matadepera, Sabadell, Santa Perpètua de Mogoda, Sentmenat, Terrassa, Ullastrell i Vacarisses.
Del Vallès oriental hi hagut espectacles a Caldes de Montbui, Canovelles, Cardedeu, La Garriga, Granollers, Lliçà de Vall, Llinars del Vallès, Montmeló, Sant Celoni, Sant Esteve de Palautordera, Vallromanes i Vilanova del Vallès. I de la comarca d’Osona han estat presents al “Cap Butaca Buida” els municipis de Vic, Manlleu, Calldetenes i Taradell. De l’Anoia, s’hi ha sumat Calaf, Igualada i St. Martí Tous. Del Bages, Cardona, Manresa, Sant Salvador de Guardiola i Sant Vicenç de Castellet. I del Baix Llobregat, les viles de Corbera de Llobregat, Gavà, Sant Just Desvern, Viladecans.
El Maresme s’hi ha afegit amb Arenys de Mar, Arenys de Munt, Calella, el Masnou, Pineda de Mar, Premià de Dalt, Premià de Mar, Sant Pol i Teià. I del Bergadà i del Garraf s’hi ha sumat els municipis de l’Ametlla de Merola, Sant Pere de Ribes i Vilanova i la Geltrú, mentre que a la comarca del Moianès el “Cap Butaca Buida” s’ha viscut a Castellterçol i a Moià.
El públic, el gran protagonista del Cap Butaca Buida
L’èxit de la primera convocatòria del “Cap Butaca Buida” a Catalunya situa la jornada d’avui a Catalunya com l’avantsala de la que esdevindrà la “Diada Nacional del Teatre”, a l’estil d’altres diades culturals massives com Sant Jordi.
El vicepresident d’Adetca i membre de la junta encarregada del projecte, Toni Albaladejo destaca que “per damunt de tot, és un triomf del públic, dels amants de les arts escèniques que han volgut demostrar el seu afecte pel sector sortint en massa a omplir els teatres de Catalunya i fer rècord d’espectadors a les sales del país. Amb tot, aquest èxit és també una oportunitat de creixement en molts sentits: l’any que ve, volem comptar ser més teatres, tenir més públic, programar més espectacles i fer la festa encara més grossa”.
Eduard Voltas, codirector general de Time Out a Espanya i França, assenyala que “Catalunya és una potència teatral i avui ho ha tornat a demostrar. I ho és perquè té sales, actors, directors i productors, però sobretot perquè té públic. Enlloc del món s’havia fet mai una cosa com Cap Butaca Buida. Doncs bé, aquí la farem cada any”.
La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, celebra la bona acollida de la iniciativa i ha destacat la seva funció com a “aparador que reflecteix el gran talent teatral que hi ha a casa nostra”. De la mateixa manera, també ha afirmat que la campanya serveix per a “motivar efectivament a tota la ciutadania a conèixer i assistir al seu equipament més proper per a gaudir de les arts escèniques”, i ha desitjat que aquesta iniciativa afavoreixi hàbits culturals i faci que la ciutadania assisteixi més al teatre durant la resta de l’any.
Els consellers del Govern s’han sumat a “Cap Butaca Buida” assistint a diverses de les sessions teatrals programades arreu del país. El president Pere Aragonès ha assistit a la representació de ‘Els Watson’, al TNC. La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, a l’espectacle ‘Fairfly’, de l’Espai Texas. Per la seva banda, la vicepresidenta i consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha anat a veure l’espectacle ‘Austràlia’, a la Sala Kursaal de Manresa, i el conseller d’Interior Joan Ignasi Elena, l’obra ‘Elling’, a la Sala Villarroel. També a Barcelona, el conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, ha anat a la Sala Heartbreak Hotel per veure l’espectacle ‘Who is me. Pasolini’. Finalment, la consellera d’Acció Exterior i Unió Europea, Meritxell Serret, ha assistit a la Sala La Mercantil de Balaguer per veure la funció de ‘Hamlet.01’ i el regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé ha anat a veure Festa Grossa, a El Molino Barcelona.
Per la seva banda, i acompanyat de la seva família, el ministre de Cultura, Ernest Urtasun ha anat a veure “La veritable història dels tres porquets”, de la companyia Xip Xap al Teatre Municipal de Palafrugell.
La venda d’entrades de la campanya s’ha fet a través del web de capbutacabuida.cat i als portals de cadascun dels teatres adherits i el recompte d’entrades venudes s’ha centralitzat en el Centre de Treball de la Fundació Esclerosi Múltiple.
La cloenda de la diada s’ha celebrat aquest vespre a El Molino Barcelona amb l’espectacle “Festa Grossa” de Fel Faixedas i Carles Xuriguera, i on els impulsors de la iniciativa i els seus col·laboradors han actualitzat el “marcador del “Cap Butaca Buida”” L’acte, ha acabat amb una trobada festiva que ha comptat amb la presència d’autoritats i personalitats del món de la cultura.
Dia Mundial del teatre
La presidenta d’Adetca, Isabel Vidal ha garantit la segona edició del “Cap Butaca Buida””, en el marc dels actes de celebració del Dia Mundial del Teatre i ha volgut “agrair el suport dels mitjans de comunicació, institucions, artistes, directors, productors, companyies, productores i personal dels teatres que han contribuït a fer d’aquesta diada una campanya molt transversal convertint- la en una festa ciutadana, batent un rècord històric, un molt bon punt de partida per a les properes edicions”.
“Cap Butaca Buida” és una campanya que ha estat possible gràcies a la mobilització ciutadana. Una mobilització que s’ha fet poble a poble, barri a barri, teatre a teatre. Cada català i cada catalana que ha omplert la seva butaca ha estat còmplice d’una fita col·lectiva que traspassa totes les fronteres.
Una iniciativa solidària
“Cap Butaca Buida” ha volgut demostrar al món el potencial cultural de Catalunya i ser, a la vegada, una iniciativa solidària. El sector reclama des de fa anys el 2% del pressupost de la Generalitat per a inversions en cultura i és per aquest motiu que Adetca destinarà aquest mateix percentatge mínim de la recaptació total a l’entitat Pallassos sense fronteres, un projecte que utilitza la cultura com a eina de millora i transformació social.
“Cap Butaca Buida” agraeix les nombroses col·laboracions d’entitats del sector mitjans de comunicació, empreses i institucions que han cregut en aquest projecte i s’han sumat a la iniciativa: Teatres Públics; Federació d’Ateneus de Catalunya i els ajuntaments de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona; AADPC (Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya), CIATRE (Associació de Companyies de Teatre Professional de Catalunya), TTP (Associació professional de Teatre per a Tots els Públics de Catalunya), UNIMA (Unión Internacional de la Marioneta), l’APCC (Ass. Professionals del Circ de Catalunya) i l’APDC (Ass. Professionals de la Dansa de Catalunya) i l’ACPDC (Ass. Companyies Professionals de la Dansa de Catalunya), PAC (Associació Plataforma d’Arts de Carrer); La Xarxa i Criar.cat; La Vanguardia i Rac1; El Periódico de Catalunya; Diari Ara; El Punt Avui; l’Associació Catalana de Premsa Comarcal; Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC); Teatre Barcelona; Núvol, Fundació per l’Esclerosi Múltiple i les empreses Nivell Publicitari i Promedios.