ADETCA i els Teatres Públics de Barcelona celebren la segona millor temporada de la història del teatre català fregant els 3 milions d’espectadors i amb rècord absolut de recaptació.
El sector teatral confirma la recuperació després de la crisi més greu mai viscuda i s’acosta a la temporada 2011-2012, quan es van assolir els 3 milions d’espectadors, amb 2.789.751 espectadors i rècord absolut de recaptació amb quasi 85 milions d’euros.
Ahir ADETCA presentava al SAT! Sant Andreu Teatre en roda de premsa les bones xifres de la passada temporada, en el marc dels actes de celebració de l’inici de la nova temporada teatral. La temporada 2022-2023 ha aconseguit posicionar-se com la segona millor temporada de la història del teatre català, fregant els 3 milions d’espectadors (concretament 2.789.751) i aconseguint el rècord absolut de recaptació (amb 84.899.466 €).
UN BALANÇ D’ÈXIT I SUPERACIÓ TOTAL DE LA CRISI
Tal com s’augurava en el balanç de la temporada 2021-2022, després de la crisi més greu mai viscuda, que impedia la normal presència del públic a les sales, la temporada teatral s’anava recuperant i s’aconseguia quedar a un 6% de l’última temporada sense restriccions.
Els productors, companyies i teatres hi van tenir un paper molt destacat, i juntament amb un pressupost de cultura de la Generalitat de Catalunya camí del 2%, una millor presència de la cultura en els mitjans de comunicació, i unes polítiques públiques de reforç als creadors i empreses, sumat a una reforma laboral per dignificar els artistes i tècnics han aconseguit situar el teatre català com a model a estudiar i seguir.
Destacant el bon estat de forma del sistema teatral català, la presidenta d’ADETCA, Isabel Vidal, ha manifestat que “hem esdevingut un sistema complex, organitzat, estructurat i en constant evolució” i que “estem vivint una efervescència de talent a les sales que aquest any s’ha materialitzat en èxits múltiples a la cartellera que han comptat amb el favor del públic”.
En la passada temporada 2022-2023 es van programar un total de 1.072 espectacles (amb 12.503 funcions) i la xifra d’espectadors va arribar a 2.789.751, amb una recaptació de 84.899.466 € i una ocupació del 60% (6 punts per sobre de la de la temporada passada). Aquestes xifres s’acosten molt a la millor temporada mai viscuda, 2011-2012, en la qual es van aconseguir 2.890.713 espectadors.
A banda de la bona resposta del públic, aquesta temporada, com ja ve sent habitual, ha estat marcada per un clar predomini de la dramatúrgia catalana, que apropa continguts de primer nivell a la nostra realitat i actualitat. El 66% de produccions exhibides han estat catalanes. De la totalitat d’espectacles vistos, el 54% han estat d’autors catalans, el 20% de la resta de l’Estat i el 26% estrangeres.
El català s’ha representat en el 43 % de les produccions exhibides, davant del 30% produccions en llengua castellana i 28% en llengua estrangera. Així doncs, del total d’espectadors de la temporada 2022-2023, un 42% d’ells han vist obres en català.
El millor mes teatral ha estat Gener, amb 375.711 espectadors, i els espectacles més vistos (tenint en compte els espectadors de pagament) han estat Nada es impossible, del Mago Pop; Improshow, Grease, el musical, Pretty Woman i La trena.
Durant la seva intervenció, la presidenta d’ADETCA, Isabel Vidal, ha destacat l’orgull d’aquest sistema teatral català el qual és capaç de produir una gran quantitat de textos d’autoria catalana. Per Vidal, “aquest segell distintiu reconegut per tothom, amb un fort sentit de l’autocrítica, ha permès liderar i gestionar els canvis que ha anat patint el sector per millorar-se i fer-se més fort i inclusiu” i en els pròxims anys “augura un bon estat de salut amb nous espais i la consolidació de productores professionals, així com un relleu generacional garantit, amb grans estrelles que actuen de referent, noves nissagues artístiques i famílies teatrals que es van refermant”.
EL FUTUR DEL SECTOR INCLOU CONTINUAR TREBALLANT PER MILLORAR EL SISTEMA: REIVINDICACIONS
Davant d’aquestes xifres, i esperant una nova temporada teatral en la qual seguir creixent en nombre d’espectadors, Isabel Vidal s’ha referit als nous reptes que haurà d’afrontar el sector pròximament, com és l’arribada de la intel·ligència artificial.
La presidenta d’ADETCA ha denunciat públicament la “censura que considera els artistes, creadors, programadors, productors, companyies i distribuïdors com uns instruments al servei de la ideologia, i que alhora considera al públic una massa a la qual adoctrinar”. Davant d’això, Vidal ha remarcat que “en l’era de la màxima informació és estúpid bloquejar la llibertat de pensament i l’esperit crític a partir de suspendre o no programar espectacles” i per això “és imprescindible agrair als autors i artistes que posen les paraules al servei del públic, així com als programadors i productors que continuen passant per sobre dels que ens volen ignorants i submisos”.
Durant la trobada, s’ha assegurat que des d’ADETCA es continuarà treballant per millorar les condicions del sistema teatral amb l’objectiu prioritari d’estabilitat i creixement, incidint en “el treball de públics a través d’un pla de públics, en un sistema legal, fiscal i de finançament adequat a les necessitats del sector, en la necessitat de normalitzar i prestigiar el fet de consumir cultura, en els instruments que permeten estabilitzar i fer créixer les estructures de producció, en l’increment de les gires, en l’intercanvi cultural amb altres indrets, potenciant la sortida de les produccions d’autoria catalana, en la millora de les condicions dels artistes, dels creadors i dels treballadors de la cultura i en el ple desenvolupament del Pla d’Impuls del Teatre”.